My Wonderful Colourful Life

Jom..mengembara bersama kami..Perjalanan Kisah My Wonderful Colourful Life ini hanya untuk perkongsian semata mata. Juga bertujuan mengingati Memori memori Indah.
** P/S : Sila klik VIEW WEB VERSION untuk melihat paparan sepenuhnya blog

Wednesday, October 31, 2018

Setiap pelancong Mesti pergi ke sini jika smpai di Hokkaido

Pagi ini, 12 Disember 2017, kami bergerak dari rumah pada pukul 10.50 pagi. Dari Kita2Johigashi ke Naebo Station. Train kami menuju ke Kita4Jonishi iaitu kami menuju ke Former Hokkaido Government Office yang telah dibina pada tahun 1888. Bangunan ini merupakan simbol terkenal Hokkaido dan bintang merah di dinding luarnya adalah lambang Suruhanjaya Pembangunan Hokkaido.









Bekas Pejabat Kerajaan Hokkaido ini digunakan kebih kurang 80 tahun sehinggalah pejabat pemerintah yang sedang digunakan sekarang dibina. Senibina bangunan ini sangat cantik dan ia telah menjadi tempat pameran mengenai sejarah Hokkaido dan ia terbuka kepada orang ramai tanpa mengenakan apa apa bayaran.


Kami masuk ke dalam dan bermacam sejarah tentang Hokkaido ada di dalamnya. Ada ruang persidangan, kedai muzium pejabat untuk maklumat pelancongan (banyak pamplet), beberapa bilik pameran dan perpustakaan bersejarah. Setelah pusing habis lepas satu  ke satu bilik pameran, anak anak dah mula boring. Hihihihik mana lah diorang ni minat untuk baca semua tu. Lari sana sini adalah. Lagipun dalam ni tak ramai orang sangat. Macam kami kami saja yang masuk. Orang lain nampaknya ambik gambar kat luar saja.





Sebelum Kita keluar...jom abadikan gambar Kat sini dengan Dak Dak kenit..


Kami pun keluar juga untuk mengabadikan gambar di depan bangunan bersejarah ini. Cuaca sangat sejuk hari ini. Salji pula macam makin lebat turun. Sejuk sangat ni...Jadi kami cepat cepat bergambar posing sikit. Kat depan sana ada pokok yang dipenuhi salji. Nak ambil gambar pun dah tak tahan rasanya.



Sebenarnya kalau bukan musim winter, dihadapan bangunan ini adanya taman bunga, ada sakura dan kolam yang kadang kadang ada pelbagai acara dilakukan disitu. Memandangkan ini musim salji, jadi tak dapatlah kami tengok bunga bungaan yang cantik tu.













Mak borek anak rintik? Hahahah begitulah aksi Nan sorang ini...


Kami mula keluar dari perkarangan bangunan bersejarah ini. Kami santai santai saja hari ini. Jalan- jalan dan menikmati suasana Sapporo untuk hari terakhir ini. Haisshhh anak anak ni tak sejuk pula duk main lari lari atas salji tebal tu. Tenggelam habis kasutnya, kalau masuk dalam kasut salji tu nanti kesejukan pulak kakinya. Ermmm apa apa sajalah..aasal korang happy ya.








Kami cari tempat makan. Makan tengahari sekejap, terus kami cari shopping complex untuk berteduh dari kesejukan diluar ni. Kami tak ke mana lagi hari ini memandangkan kena balik cepat untuk packing baju n kemaskan apa yang patut. Kami ada juga singgah Daiso di Hokkaido ni. Wahh...banyak benda menarik kat sini. Kena Poww di anak anak je lah kat situ. Oklah harga pun tak adalah mahal sangat kan.

Selesai jalan jalan sekitar Sapporo ni, kami pun balik ke rumah. Banyak baju ni, bag pun rasanya macam tak muat dah. Beli barang tak banyak pun kat sini. Tapi alhamdulillah bag yang dipenuhi makanan dah pun kosong. Baju winterlah paling gemuk untuk dimuatkan dalam bag ni tau. Kemas rumah sikit supaya tak berselerak bila ditinggalkan. Kat sini memang macam tu, kalau nak tinggalkan rumah yang kita sewa ni kena tinggalkan dalam keadaan bersih seperti mana kita masuk. Kena jaga nama baik negara kita tau.


Jangan pula diorang kata kita Rakyat Malaysia pengotor. Kita masuk kandang kambing mengembek...gitulah ibaratnya kan. Oklah..dah siap kisah Hokkaido kami kali ini. Esok pagi2 kami kena bertolak naik train untuk ke airport pula. Satu pengalaman yang sangat Indah dan tak akan dilupakan Hokkaido ini.

Kalau diberi peluang memang nak datang lagi. Lain kali nak la musim spring pula, mesti Furano menjadi destinasi wajib untuk pergi. Nanti Cik Eja Share pula tempat tempat menarik di sini ok...

No comments:

Post a Comment