My Wonderful Colourful Life

Jom..mengembara bersama kami..Perjalanan Kisah My Wonderful Colourful Life ini hanya untuk perkongsian semata mata. Juga bertujuan mengingati Memori memori Indah.
** P/S : Sila klik VIEW WEB VERSION untuk melihat paparan sepenuhnya blog

Tuesday, October 30, 2018

Kenapa Hokkaido Shrine Satu Destinasi Popular?

Hokkaido Shrine adalah destinasi kami hari ini selepas Chocolate Factory. Kami sampai tepat pukul 2.45 petang ( 11 Disember 2017). Kami menaiki satu teksi sahaja memandangkan ia jauh dari stesen train. Sesampai saja kami di sini cuaca mendung saja. Tak berapa ramai pelancong, yang ada hanya chinese (itu pun tak ramai).Sebenarnya Hokkaido Shrine ini dibina pada tahun 1869 selepas Maharaja Meiji memutuskan bahawa "tiga dewa perintis" diabadikan untuk menaikkan semangat para perintis.



Kredit: Sapporo.travel




Kami Baru saja sampai Hokkaido Shrine. Belum masuk lagi ke dalam.



Bergambar dulu sebelum masuk dalam ya.


Tempat ini dipilih iaitu di Maruyama kerana ia dikelilingi oleh gunung-ganang dan ia sangat menarik apabila musim Spring. Musim bunga akan menjadikan tempat ini sangat cantik dan popular kerana biasanya banyak bunga sakura  dan plum berkembang secara serentak.

Kami hanya nak bergambar saja kenangan yang kita memang sampai ke sini. Sebelum ini dah pergi Furano Shrine, lebih kurang sama saja. Sebenarnya kami nak ke tempat lain lagi, tapi disebabkan hari dah nak makin gelap, jadi kami ke destinasi yang berdekatan saja. Banyak lagi tempat menarik di Sapporo ni. Tapi tempat itu semua mengambil masa perjalanan yang panjang. Nanti sampai sampai saja dah pun gelap.



























Itulah sebenarnya kerugian bila travel musim winter ini disebabkan 'Masa' waktu siang yang lebih pendek dari waktu malam. Pukul 4 pun dah gelap macam waktu malam. kami bergambar situ sana sini. Habis saja sesi bergambar, kami pun menapak berjalan saja melalui Kita1jo Miyanosawa-Dori Street. Sebelah kanan kami adanya Maruyama Park, kalau nak singgah untuk bergambar pun rasanya pemandangan mesti sama saja hanya memutih dengan timbunan salji. Kalau bukan musim winter ni mesti cantik kan.







Suasana dah pun makin gelap. Ni dah Maghrib ni, tiba tiba salah seorang kata lapar...nak makan kat mana kita ni yek? Ermmm di O-Dori Street sebelah kiri kami ada pula KFC. Oklah ini je tempat kita boleh singgah  makan. Bukan makan ayamnya tau. Bila dah masing masing kenyang. Barulah kami mula semula perjalanan. Tak puas lagi berjalan hari ini. Jadi kami singgah ke Minami1Jonishi pula di mana banyaknya terletak shopping complex.





Seterusnya kami ke Minami3Jonishi di mana terletaknya Tanukikoji Shopping street. Kami ke sini sebab ia terkenal dikalangan pelancong. Banyak jualan borong dan ada pelbagai jenis barang dijual seperti leather handbag, produk kecantikan dan ada juga pelbagai koleksi cenderahati contohnya seperti magnet fridge.



Tanukikoji....






Deami-Yaya- (Sofia) Minah mama nan sorang ni...suka sangat posing..



Kedai itulah yang ada Orang Melayu kita makan...



Ini Kedainya...mungkin Halal...tapi kami tak berani nak masuk laa..


Kami singgah sini sebenarnya nak cari makan. kikikiii...manalah tempat boleh di makan ni. Syyyyhhh sebenarnya Cek Ejam ni kalau tak pekena NASI... memang tak sah!!!...Huhuhuhukk Kita makan apa2 pun on je perut ni asal halal. Bukan nasi pun ok je.

Tetiba kami jumpa satu kedai makan. Ada review di luar tertulis bahasa Melayu "Memang Segar dan Sedap"...Fuuuhhh...Cek Ejam kata...janganlah..abg tak yakin ini halal.. Entahla, kami nampak kedainya err...hehehe jadi kami jalan jalan lagi. Ternampak pula restoran makanan Thai.. Haaahh kita pi sini...Haaayyyaaa kalau nak makan makanan Thai...Baik kita melancong ke Thailand je Bang ooii... Itulaa tekak Melayu..tetap tekak Melayu kan? Jadi kami naiklah ke restoran ini. Order Tomyam seafood dan Nasi goreng seafood saja untuk Dak dak kenit kami ni.











Alhamdulillah..memanglah sedap kalau dah makanan Thai ni. Selepas kekenyangan, barulah boleh "menyopping". Ada beli cenderahati kat sini...menarik jugalah untuk kenangan kan. Kami ada singgah di Hokkaido Tourist Centre kat sini. Ambil Pamplet yang menarik untuk dijadikan koleksi. Dah nak balik Malaysia baru jumpa banyak pamplet ni semua...haisshhh.. tak apalah. Cik Eja memang suka kumpul banyak2 pamplet. Cek Ejam selalu kata...haaahhh sudaahhh mama dah kutip nak buat sampah tu.





Huhuhukk bukan laaaa...kita simpan untuk dijadikan rujukan. Ye tak? Kalau tak ada rujukan camne daku nak menulis dalam blog nanti? Macamlah kami pergi New Zealand, balik balik saja tak habis habis baca pamplet untuk tau informasi menarik dan lebih detail untuk di share pada orang lain.

Selepas ke Tanukikoji ini, kami jalan jalan saja di satu pasaraya di Kita3Jonishi pula. Ada shopping sikit iaitu bag comel je rupa dia dan semestinya buatan Japan. Selepas itu dak dak kenit macam penat je, kami pun mencari jalan pulang. Esok ada destinasi lain pula, iaitu merupakan hari terakhir untuk kami menjelajah Sapporo ini.

No comments:

Post a Comment