My Wonderful Colourful Life

Jom..mengembara bersama kami..Perjalanan Kisah My Wonderful Colourful Life ini hanya untuk perkongsian semata mata. Juga bertujuan mengingati Memori memori Indah.
** P/S : Sila klik VIEW WEB VERSION untuk melihat paparan sepenuhnya blog

Monday, January 22, 2018

Tips mengawal anak sepanjang di Sapporo

3- Dec 2017

Kami bertolak dari rumah selepas Asar. Malam ini kami akan ke Hokkaido...Yipie... Dak dak kenit ni semua sangat happy terutama sekali 'Elsa Sofia'. Hihihik excited je Sofia nak jumpa snow nak jumpa Elsa di pergunungan salji nanti kata dia.

Selepas check in, makan malam dan solat Jamak, kami pun memulakan Kembara kali ini. Naik waktu malam macam ni seronok, sebab anak anak akan tidur saja. Senang hati mama, tak akan ada tangisan atau pergaduhan la jawabnya..legaaaa tau. Lagipun dekat Marrybrown tadi dah dapat pun sorang satu mainan. Perghhh pandaila uolls mengayat papa ek? Dapat habuan masing masing janji nak tidur awal dan duduk diam diam.


Kembara pun bermula...


Dalam 11.20 Malam flight belum lagi bergerak. Ramai juga kali ini mahu ke Sapporo. Tapi seat masih ada yang kosong. Perjalanan mengambil masa dalam 8 jam. Kali ini perjalanan tenang saja sebab semua tidur awal. Pukul 8 pagi 4 Dec 2017 kami pun sampai di New Chitose. Cuaca di sini -3'c . Alhamdulillah... kami terus masuk dan bag kami yang banyak ini tak di cek pun makanan walaupun kami declare pada form kat atas tadi. Nampaknya perjalanan lancar je...kastam sini tak nak cek pun satu bag kami yang dipenuhi makanan penting ni. Syukur alhamdulillah kan. Kami dah sediakan list makanan yang di bawa ni, siap print lagi. 







Welcome To Hokkaido Dak Dak Kenit!!! ZnZ Family holiday...


Makanan kat Sapporo ada yang halal dan boleh dimakan. Cuma kami prepare juga makanan sendiri  takut Dak Dak kenit ni kelaparan maklumla cuaca kan sejuk. Kalau kita berdua je, tak bawa makanan dari Malaysia pun ok je. Kami keluar dengan penuh kegembiraan. Hihihik...kami terus mencari kaunter Mobile Center.




Kalau keluar dari pintu sebelah kanan ya Kaunter untuk menyewa portable wifi di sini. Kaunter tertulis Mobile Wifi Rental. Senang ada ini tau, hp kita tak perlu roaming atau tak perlu membeli simcard baru kat sini. 

Dak dak kenit lagilah kegirangan...wahhhh kita ada wifi nanti???? yipieeee...manyak syiokkk nih ...inilah hari yang paling indah bagi saya ( Damia Sofia kata). Selalu sangat kata camtu kalau happy. Bolehla manjang tengok youtube kartun...haishhh...anak anak...anak anak..

Tujuan Kami menyewa ni bukan apa tau...kat sini banyak juga undang undang, contohnya kita menyewa airbnb semua kan...diorang kata rumah nanti tak boleh bising bising. Jadi dengan ada ni..anak anak takla maaainnn dan bergaduh atau menjerit2 lagi. Selamat lah kami. Pening jugak nak melayan karenah anak ramai ni. Lagi lagi umur sebaya dan tengah lasak nak main ni. Bukan suka duduk diam sangat, aktif je memanjang.

Selepas dapatkan Portable Wifi ini, kami setting semua hp dan android anak. Semua dah mula boleh online. Ok, sebelah saja kaunter ini ada escalator untuk turun ke bawah, dan di bawah terus ada kaunter untuk dapatkan tiket untuk ke Furano. Kami tak beli online tau tiket. Kami naik bas. kat sini pun boleh jika nak menyewa kereta ya.






Kalau Faham...bacalah sendiri ya...Sebenarnya boleh je baca sendiri...kan dah ada application hp sekarang...tapi baik bertanya jelah pada staff kat kaunter ni ya...

Kalau naik train laju pun boleh juga untuk keluar dari Chitose ni. Kami sebenarnya perancangan awal nak naik Bas direct dari Chitose ke Furano. memandangkan bas untuk ke Furano sudah pun habis, kami terpaksa ke Sapporo dahulu. Jadi setelah penerangan jelas dari staff bertugas, terus tak sampai setengah jam, kami dah menaiki bas untuk ke Sapporo Station. Bas murah saja tau. ermmm berapa ya...nanti Cik Eja ceritakan semula. Dak dak kenit kegirangan sebab dapat naik bas. Hihihihikk...tak pernah naik bas katanya. Apa apa jelah korang ni. Yang pastinya mereka akan duduk diam sebab dah ada wifi ni.








Perjalanan kami lancar saja, tak perlu menunggu lama pun. Kat sini kenderaan awam memang ontime saja. Dalam pukul 11 lebih kami pun sampai di hentian S24 iaitu jalan kaki kedepan sedikit dah ada Sapporo Station. Di Sapporo Station ini barulah kami beli menggunakan mesin tiket direct ke Furano. 





Sekejap saja, pukul 11.30 am kami menaiki bas di platform 16 untuk ke Furano. Walaupun perjalanan kami tidak direct dari Airport New Chitose ke Furano, cara ini pun tidaklah mengambil masa yang panjang memandangkan kenderaan di sini semua tepati masa. Penuh atau tak penumpang, mereka akan jalan saja. Lagipun Check in kat Furano pada pukul 4 petang. Jadi tak adalah kami terpaksa menunggu nanti. 

Yipiieeeeee.... naik bas lagi kata anak anak. Lega...akhirnya kami akan ke Furano!!!! Apa yang kami tau....Snow Terbaik kat sini...


Ok..bersambung ya...Nanti ada Masa Cik Eja sambung lagi..nak ambil anak sekolah jap.. 






2 comments:

  1. Guna travel agensi atau sendiri jalan ,sendiri rancang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kami sendiri rancang sendiri jalan ni..🤗🤗..tanpa agensi..itu Sebab share mana tau ada yang nak travel ke sini nanti...

      Delete