My Wonderful Colourful Life

Jom..mengembara bersama kami..Perjalanan Kisah My Wonderful Colourful Life ini hanya untuk perkongsian semata mata. Juga bertujuan mengingati Memori memori Indah.
** P/S : Sila klik VIEW WEB VERSION untuk melihat paparan sepenuhnya blog

Tuesday, October 17, 2017

Resepi Roti Canai Abah

Resepi Roti Canai Abah

Zaman kanak2 dulu selalu Cik Eja makan roti canai yang Best!! Cik Eja berusaha untuk mencari resepi roti canai yang sedap.

Tiba tiba teringat Abah Baru memang membuat roti canai di zaman muda dulu dan membuka gerai makan untuk sarapan..Jadi Cik Eja ada meminta resepi darinya..dengan harapan Resepi ini akan sama sepertimana Cik Eja pernah makan ketika kecil2 dulu.

Jadi setelah dapatkan resepi ini..dengan excitednya bila semua anak2 bersekolah Cik Eja menguli sehingga menjadi Doh Roti Canai...Cik Eja mengikut sebiji2 resepi ini.

Senang saja membuat Doh Roti Canai ini. Ini cara2nya ya..

Roti Canai Abah



1 Kilo Tepung Gandum
1 biji Telur
2 sudu kecil garam
1 sudu marjerin 
3 sudu susu pekat
2 sudu gula 
Air sukatan sehingga menjadi doh yang tidak melekat pada tangan.

Cara caranya:
- Pecahkan telur, masukan semua bahan bahan ini ke dalam tepung
- gaulkan marjerin dengan tepung sampai semua sebati.
- baru lah campurkan air sedikit demi sedikit sehingga menjadi Doh
Pastikan Doh lembut sehingga tidak melekat pada tangan. (Agak agak doh tidak terlalu keras dan tidak terlalu lembik ya!)

Senang saja cara cara membuat doh. Lebih kurang sama dengan doh roti.






Bahan bahan di atas, campurkan saja semua sekali. Air saja boleh agak agak dengan letak sedikit demi sedikit. 




 Dalam setengah jam, doh akan jadi begini. Pastikan sudah tidak melekat pada tangan ya. 







Bila sudah jadi begini...boleh ditutup buat seketika.... dalam setengah jam atau satu jam pun ok...Tutup dengan kain.






Selepas itu, buka kain buatkan bulat bulat begini. Salutkan dengan marjerin. Minyak sapi pun boleh.


Selepas di buat bulat begini, simpan saja. Tutup dengan kain. Buat doh begini boleh di waktu petang atau malam. Tak perlu di simpan dalam peti. Hanya di tutup dengan kain saja. Kita kena jaga kebersihan ok! In Sha Allah...semua masih elok untuk dicanai pagi esok.




Di waktu pagi esoknya. Ambil sebiji sebiji doh tadi ditekan menjadi leper seperti gambar di atas. Buat satu persatu. Kemudian, selepas siap semuanya, barulah di canai sehingga nipis. 

Kemudian, bolehla dibuat bentuk bulat dan ketepikan. Jadi seperti di bawah ini..




Selepas itu, bolehlah di penyek bulatan doh yang sudah di canai ini untuk digoreng. Boleh dibuat bentuk bulat atau pun segi empat. Ikut citarasa masing masing.








Beginilah Hasil roti canai mengikut resepi kali ini...

Iya, Cik Eja memang mengakui..menjadi kalau ikut resepi Abah Baru kami ini. Cuma....resepi abah ini terlalu sama dengan resepi resepi orang lain yang Cik Eja terjumpa. Bila di makan rapuh diluar. Tapi, kalau ikutkan tekak Cik Eja, tak berapa suka roti canai begini. Sebab sama saja dengan mamak di sini. 

Yang Cik Eja nak cari...resepi lain dari yang lain dan texture roti canai yang di makan itu lembut macam sutera gitu. Ia tak rapuh tapi dari luar sampai dalam sangat lembut ibarat sutera. Sampai tengahari pun roti canai itu masih sedap dan leeeemmbut lagi. 

Jadi, Cik Eja ada resepi satu lagi..kalau di google, resepi ini memang tak ada di tempat lain. Cuma Cik Eja belum bekesempatan untuk membuat lagi mengikut resepi Asli Mak ini. Mak memang terkenal di zaman Cik Eja kecil dulu membuat roti canai. Dia memang bersama Arwah Abah membuat roti canai di kedai makan di kampung. Kalau di waktu pagi dulu dulu..memaaaang ramai satu kampung akan datang untuk makan roti canai SPECIAL Mak.

Mak adalah Tok Saudara Cik Eja...Ok...lain kali Cik Eja akan kongsikan rahsia DOh Roti Canai Mak ok!!...Tunggu tau...ini confirm Roti Canai Sutera Jadinya!!!


2 comments:

  1. Tak pernah vuat roti canai lagi, tapi anak-anak suka makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cuba resepi ni MommaVogue...🤗🤗 senang saja menjadi..Cuma nanti Cik Eja akan share resepi roti canai Sutera pula ya...kalau google2 memang tak pernah jumpa lagi orang share resepi roti canai satu lagi ni..In Sha Allah..ada kelapangan Cik Eja buat dan share ok..Terima kasih singgah sini MommaVogue🤗

      Delete