My Wonderful Colourful Life

Jom..mengembara bersama kami..Perjalanan Kisah My Wonderful Colourful Life ini hanya untuk perkongsian semata mata. Juga bertujuan mengingati Memori memori Indah.
** P/S : Sila klik VIEW WEB VERSION untuk melihat paparan sepenuhnya blog

Sunday, November 11, 2018

Cara Untuk Pertama Kali Menaiki Kapal Terbang

Cik Eja sangat lah nervous habis sebab Memang tak pernah travel  sendiri. Cik Eja juga masih belum familiar lagi dengan airport procedure di sana. Risau yang amat kalau Cik Eja tersesat di airport dan  yang paling dirisaukan ialah kalau tak jumpa gate nanti. Kah kah kah kah...gelakkan dia ya!!!

Macam dah first time nak travel pulak daku rasakan kali ini tau. Pelik semacam dup dap dup dapnya tu. Bayangkan, lepas saja settle pembelian tiket sejak dari itulah debaran sentiasa ada. Macam macam terfikir takutnya kalau kat sana nanti kena kidnap ke. Tak jumpa Geng yang dah berjanji di alam maya ni ke?

Lagi lagi terpikir, alahai..kakak tu nampak macam brutal je, naik motor besar gayanya memang macam brutal..tak pun sorang lagi nampak macam ala ala Mak Datin...Haru nanti Cik Eja travel dengan diorang. Risau yang amat sebab tak pernah kenal dan risau juga kalau tak terjumpa dengan travel buddies ini.

Ceh, over nya Makcik nih! Padahal sepanjang perjalanan Cik Eja dari  Check in sehinggalah sampai masa menunggu flight tak langsung tersesat atau apa apa yang terjadi. Semua lancar sahaja dan tak ada yang menyusahkan langsung pun. Semua berjalan lancar macamlah Cik Eja dah expert lah!

Bayangkan? Selama ini sebanyak banyak Cik Eja travel, tak pernah langsung kisah pasal gate mana, tiket mana, check in bagaimana. Semua bisa diaturkan oleh Cek Ejam. Cik Eja hanya sediakan diri, pakaian semua, apa yang nak dibawa dan siapakan anak anak sahaja. Fuhhh bila dah mula beli tiket sendiri nak kena Check in sendiri punyalah gabra semacam tau. Kecuuuut perut tu sampai rasa seram semacam jelah.Hahahahhaah!!!

 Itulah, sebenarnya nak mengucapkan jutaan terima kasih kepada google, youtube dan kawan-kawan Alam Maya yang terlibat kerana sangat banyak membantu Cik Eja. Banyak bertanya pada mereka itu ini, tanpa bertanya langsung pada Cek Ejam. Kenapa tak bertanya pada dia??

Haaaa itulah nak cakap ni, kalau bertanya pada dia, confirm dia tak akan percaya kita boleh pergi travel sendiri. Sorang sorang pula tu tanpa teman di airport. Dahla sebelum sebelum ni selalu minta izin untuk travel dengan kawan n geng perempuan tapi tak pernah dapat green light pun. Ini sebab kita beli dulu tiket baru minta izin...heheeh mestilah kena bagi kan. Jadi kita kenalah tunjuk kan yang kita dah tau segala galanya.

Kepada sesiapa yang sedang mengalami apa yang Cik Eja  alami ni, Cik Eja minta korang boleh relaks saja ya. Nah ini langkah-langkah yang perlu diikuti sebelum nak Travel.


Passport Atau Visa

Passport

Kalau Korang travel ke luar negara, passport memang paling penting. Sebelum keluar negara, pastikan expired date passport itu sekurang kurangnya 6 bulan lagi. Ini paling penting perlu diperhatikan sebelum ke mana mana negara. Passport boleh dibuat di imigresen dan biasanya akan siap sehari sahaja.




Visa

Tidak semua negara memerlukan Visa. Antara Visa dan Passport adalah berbeza ya. Passport ialah buku bewarna Merah yang ada gambar kita di dalamnya, manakala Visa adalah pass untuk kemasukan ke negara tertentu yang yang dilawati dan ia dikeluarkan oleh kedutaan negara sana.  Antara Negara yang memerlukan Visa adalah Australia, China, UK dan ada lagi negara negara lain. Kami pernah ada pengalaman mendapatkan Visa hanya dalam tempoh sehari saja. Fuhhh..sangat ngeri ketika itu sebab takut tak lepas masuk ke New Zealand memandangkan kami transit satu malam di Sydney. Cara dan bagaimana kami dapatkan Visa itu ada dalam Post Sebelum ini iaitu Kisah perjalanan ke New Zealand.

Tiket Penerbangan

Tiket penerbangan sekarang boleh dibeli online sahaja. Banyak cara bagaimana kita nak tahu tiket murah ni, tapi itu akan diceritakan pada next post ok. Sekarang ini kita tak perlukan agensi sebenarnya untuk travel. Segala galanya dah dihujung jari saja. Ada handphone, ada laptop, ada internet, semua boleh jalan. Booking boleh menggunakan website airlines mana yang korang nak naik. Sebenarnya ada cara bagaimana nak tahu airlines mana yang menawarkan kos penerbangan yang paling rendah ni. Nanti nanti Cik Eja ceritakan ya.




ok, berbalik kepada tiket penerbangan tadi, yang paling penting adalah, Nama pada tiket dan passport MESTILAH sama!!. Kalau tak sama, memang anda tak akan dilepaskan menaiki kapal terbang tersebut. Ada First Name dan Last Name. Kekadang ada yang terkeliru bagaimana nak mengisinya kan? Ok,

First Name tu letakkan Nama CONTOH : Arrizza Binti
Last Name tu letakkan Nama : Hakimi

Selain itu, pastikan email address adalah betul ya. Sebab nanti apa apa notis, email kita akan terima itu semua. Segala Confirmation dan segala galanya berkaitan booking tiket ini.




Cara Check In Malaysia Airlines (MAS).

Bagaimana saya boleh mendaftar masuk untuk penerbangan Malaysia Airlines (MAS)?
Sekiranya perjalanan anda menggunakan perkhidmatan MAS, pelbagai pilihan disediakan untuk mendaftar masuk (Check in) sebelum atau selepas tiba di lapangan terbang.

Sekiranya Check in sendiri, ada beberapa cara boleh digunakan iaitu :
Check in menggunakan WEB
Check in menggunakan mobile Check-in
Check in menggunakan Kiosk.

Sekiranya Ke Terminal bolehlah Check in di kaunter.




** PERHATIAN : Ini kena perihatin iaitu Daftar masuk diri adalah wajib bagi semua penumpang kelas ekonomi yang berlepas dari lapangan terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Malaysia Airlines, Kecuali penerbangan ke Kathmandu dan Dhaka.


KELEBIHAN CHECK IN LAYAN DIRI.


  • Ok, Pilihan Check in sendiri ini tersedia untuk mana mana pemegang e-tiket.(iaitu tempahan yang sah)
  • Check in awal boleh dilakukan sehingga 48 jam sebelum berlepas ( ini untuk MAS)  jika penerbangan AA ia lebih awal lagi ( jadi segalanya lebih mudah kerana urusan sudah siap lebih awal untuk penerbangan AA).
  • Check in dalam masa 48 jam ini boleh menggunakan kemudahan di laman WEB, mobile Check-in ataupun KIOSK.
  • Sekiranya penumpang tanpa mendaftar Bagasi, boleh terus ke pintu masuk.
  • Manakala penumpang yang mempunyai bagasi dan perlu diperiksa hendaklah membawa PAS Masuk dan dokumen perjalanan ke pendaftaran sendiri iaitu di KIOSK atau perkhidmatan di Kaunter. (mesti 1 jam sebelum berlepas).
  • Untuk mengurangkan masa check in ini, MAS telah memperkenalkan perkhidmatan mencetak sendiri TAG Bagasi. Ini tersedia untuk semua jenis penerbangan samada domestik atau antarabangsa kelas ekonomi dari KLIA ini.
  • Walaupun anda sudah menggunakan WEB atau Mobile Check-in, anda perlu mencetak pula TAG Bagasi anda sendiri di Kiosk Daftar Masuk Layan Diri dan menandakannya pada Bagasi sebelum meneruskan ke kaunter untuk Bag Drop. (Drop Baggage). Itu sebab, digalakkan supaya anda sampai  3 jam sebelum berlepas. Ini kerana selalunya kena beratur panjang di kaunter nanti ( ini biasanya untuk penerbangan AA) Untuk MAS biasanya tak terlalu bersesak dengan ramai orang.)
  • Ok, sekiranya kes yang melibatkan Bagasi berlebihan, anda mesti ke kaunter Drop Baggage untuk memproses bagasi berlebihan anda itu kerana ia akan dikenakan bayaran tambahan.

Untuk tau kaunter mana anda perlu pergi, boleh rujuk pada skrin moniter besar di airport dan cari no Airlines anda.




Setiap Airlines ada berbeza beza Checked Baggage yang dibenarkan (boleh rujuk pada laman WEB Airlines). Ada yang 30kg (MAS), ada 37kg tapi kalau AA memang kena bayar ya. ( ini untuk yang dimasukan dalam Kargo).


Cik Eja bawa Dua bag Tau. Ini besar, kat dalam bag ni  ada satu lagi, standby takut tershopping nanti. Jadi kena Check in luggage ni.

Hanya hand Carry Baggage saja free itupun ada limit dalam 7kg sahaja dibenarkan (dibawa naik ke atas flight- seingat Cik Eja  kami memang selalu guna Hand Baggage ni). Setiap Luggage ini ada had ukuran iaitu saiznya tertentu yang telah ditetapkan. (Apa yang boleh dibawa, apa yang tak, itu boleh rujuk pada laman Web Airlines).


CARA CARA DAFTAR MASUK (CHECK-IN)

Menggunakan WEB


  1. Kemudahan Daftar masuk menggunakan laman WEB membolehkan penumpang untuk memeriksa secara dalam talian. memilih tempat duduk pilihan dan mencetak Pas Masuk dengan mudah dari rumah atau pejabat mereka.
  2. Daftar Masuk menggunakan Laman Web ini dibuka dari 2 hari dan sehingga 90 minit sebelum berlepas (Untuk MAS)
  3. Apabila WEB Check-in selesai, penumpang akan diberikan pilihan untuk mencetak Pas Masuk mereka atau menerima hanya Pass Boarding Mobil. Walaubagaimana pun, jika pengesahan selanjutnya diperlukan di lapangan terbang, penumpang hanya boleh mencetak RESIT PENGESAHAN MASUK yang mesti ditukar dengan PAS MASUK ke Kaunter Daftar Masuk. (FAHAM tak? :-) )


Daftar Masuk Menggunakan KIOSK


  1. KIOSK Daftar Masuk juga membenarkan penumpang untuk mendaftar masuk, memilih tempat duduk pilihan dan mencetak PAS MASUK. Perkhidmatan ini juga boleh digunakan dari 2 hari awal dan sehingga 60 minit sebelum berlepas (Untuk MAS, untuk AA lebih awal dari ini).
  2. KIOSK Daftar Masuk ini boleh didapati di KLIA, Kuching, Kota Kinabalu, Kota Bharu, Johor Bharu dan Langkawi sahaja.
  3. Perkhidmatan Menggunakan KIOSK ini dibuka kepada semua penumpang kecuali penumpang dengan permintaan perkhidmatan KHAS, kumpulan yang lebih dari 9 orang dan penumpang dengan tiket siap sedia.(KL CAT).


** Penumpang yang menggunakan perkhidmatan Keretapi KLIA Ekspres boleh menyemak dan menurunkan bagasi mereka di Terminal Udara KL CAT yang terletak di dalam stesen KL Sentral. Perkhidmatan ini hanya tersedia untuk pemegang tiket KLIA Ekspres dan KLIA Transit yang sah, sehingga 2 jam sebelum berlepas untuk penerbangan antarabangsa dan 90 minit untuk penerbangan domestik tanpa bagasi.

Daftar Masuk Kaunter

  1. Waktu tutup Pengesahan Masuk untuk penerbangan MAS adalah :
  2. Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpu dan Lapangan Terbang Antarabangsa = 60 Minit sebelum berlepas untuk semua penerbangan.
  3. Lapangan Terbang Domestik = 45 minit sebelum berlepas.


Fuuuhhh panjang Lebar bercerita ni...kalau ada yang rasa belum faham atau berbelit ayat penerangan dari Cik Eja ni mohon maaf ya.
Ok, kita sambung lagi, setelah selesai bab Check-in ini next pula adalah , (Kira dah lepas masuk kan.)




IMMIGRATION ( PASSPORT CONTROL)

Airport kita ni memang besar. Kebanyakkan airport lain yang Cik Eja pernah sampai. KLIA kita juga memang luas dan jenuh untuk berjalan. Tapi tak perlu risau sebab adanya signboard menunjukkan arah mana yang sepatutnya korang lalui. Di KLIA iaitu untuk International Flight, ada kemudahan Aerotrain untuk ke gate tertentu. Itu sebab pentingnya kita kena tau gate mana yang perlu kita pergi. Semuanya ada pada boarding pass ya.

Yang untungnya Cik EJa baru ni dekat saja gate yang perlu pergi. Memang tak perlu pun naik Aerotrain. Ahhhh lega je rasa masa tu. Ok, sebelum korang ke gate mesti akan melalui Immigration terlebih dahulu. Di sini kalau melalui kaunter, immigration staff akan check passport seorang seorang. Tapi untungnya bagi kita Rakyat Malaysia, boleh saja melalui Kiosk untuk Check passport secara automatik. Kita hanya perlu masuk dan letakkan passport dan mengikut arahan pada skrin mesin.

Settle semuanya di situ, automatik pintu halangan dibuka dan korang boleh keluar dari ruang mesin kiosk tersebut. Boleh terus menuju ke gate mengikut arah signboard.


SECURITY CONTROL

Ruang ketiga iaitu Security Control, melalui security control ini, segala apa yang berada di badan kita kena keluarkan, contohnya macam jaket, tali pinggang, wallet dalam poket, handbag, semua ini mesti dimasukkan dalam tray yang disediakan. Kalau ada hand carry pastikan dalam bag itu tidak ada liquid yang melebihi apa yang telah ditetapkan. Biasanya tidak boleh melebihi 100ML, biasanya liquid ini seperti moisturiser ke, foundation ke yang selalunya ada dalam handbag. Itu sebab kalau nak travel digalakkan membawa pek yang kecil sahaja.

Biasanya barangan yang perlu dikeluarkan lagi adalah, handphone (kalau ada dalam handbag hanya masukan handbag dalam tray saja ok.) Barangan eletronik seperti laptop, tablet, kunci, syiling (bagi lelaki yang biasanya ada dalam poket. Kalau adanya gunting biasanya akan terus dirampas. walaupun gunting itu sebenarnya untuk gunting misai hahahha..Jadi tak perlu bawalah ya, gunting siap siap dari rumah sebelum travel tu. Barangan yang tajam lain juga memang tidak dibenarkan. Bagi yang merokok, lighter juga tidak boleh ok.

Biasanya juga, boots pun kena tanggalkan. Tak tahu kenapa bila pakai tu, buat body check ia akan berbunyi, jadi biasanya memang staff akan minta kita tanggalkan dan masukkan dalam tray juga. Sebab Cik Eja pernah banyak kali juga kena. hihihihikk. Selepas semua sudah di check, jika memang tidak ada apa apa masalah memang boleh pakai semula apa yang sudah ditanggalkan dan boleh meneruskan perjalanan untuk ke ruang menunggu flight.

Sesudah semua step  ini selesai, maka anda sudah boleh menunggu penerbangan dengan tenang. Boleh relax dan update pada kawan kawan..yipieee daku dah berjaya lalui semuanya ini. Mesti kepuasan terpancar di wajah kan? hihihikk Happy Travel kawan!

**Namun begitu, sentiasa perihatin tentang details penerbangan, cek flight no dan boarding gate, adakah semuanya betul? Kalau semuanya betul dan tidak ada pengumuman pertukaran, jadi anda sudah berada di laluan yang betul. Apa yang perlu tahu lagi ialah :-


TRAVEL ITINERARY

Selalunya mereka yang travel akan ada itinerary masing masing. Apa yang perlu dibawa juga adalah print out booking confirmation untuk tiket flight dan hotel mana mahu menginap. Ada sesetengah negara perlunya print list makanan apa yang dibawa. (Kena tahu ya, setiap negara ada rules masing masing tentang makanan apa yang boleh dan tak boleh dibawa).

Kalau mahu menginap di rumah orang dikenali, mesti sediakan alamatnya sekali. Tapi yang ni selalunya kami tak kena check detail sangat pun.


TRAVEL INSURANCE

Jika mahu travel Jauh, Overseas memang korang perlu adanya travel insurance ini. Kita tidak akan tahu apa akan terjadi sepanjang perjalanan kita nanti. Apa apa kemungkinan boleh terjadi, cuaca buruk di sana ke, kemalangan yang tidak dijangka ke ataupun kematian. Kos untuk itu semua sangat tinggi berbanding insurans yang kita ambil.



1 comment: