My Wonderful Colourful Life

Jom..mengembara bersama kami..Perjalanan Kisah My Wonderful Colourful Life ini hanya untuk perkongsian semata mata. Juga bertujuan mengingati Memori memori Indah.
** P/S : Sila klik VIEW WEB VERSION untuk melihat paparan sepenuhnya blog

Wednesday, April 27, 2016

Bercuti Ke Indonesia

Baru nak sharing tentang aktiviti kami 3 bulan yang lepas iaitu Aktiviti CNY tahun ini..2016 ...asalnya abg ajak on the road to bangkok...tapi..xnakla pi thailand lagi...kita kan nak bawak mak ayah...hari tu diorg ajak kita pergi Jakarta Indon kita jln...kita pi Paris...jd bawak la diorang ke Indonesia pulak. Kami sebenarnya kali ni adventure sekali lagi...


 Kami tak beli tiket flight pun. Kami plan nak ke Bukit Tinggi dari Dumai tau. Dari Muar kami ambil mak ayah dan terus ke Melaka untuk naik feri ke Dumai Indonesia. Jadi...long journey kami pun bermula..from Dumai - pekanbaru - Bangkinang - Pangkalan koto baru - Paya kumbuh(Riau)- (west sumatera)bukit tinggi - Danau maninjau (asalnya nk ke padang) sebab jemmm...kami change ke Danau Maninjau dulu.

Ok...dari Melaka seorang tiket feri dalam seratus lebih. Kami semua sekali seramai 8 orang. Rupanya ramai yang ke Indonesia ini dengan feri. Ada pulak tu group berbasikal pun sama menaiki feri ni. Selalunya nak feri hanya ke Langkawi...Penang...dan Ke London pun dah ada pengalaman naik feri ni...kali ni kita melalui perairan Selat Melaka ke Indonesia pulak.

Penuh juga feri ni dan kami ada jugak merasa maggi SEDAP dari Indonesia ini...memang lah TERBAIK rasanya...baunya pun..menyelerakan sungguh!!! Dalam berapa jam ek? sampai?hahaha..dah lupa la pulak...nanti update balik....Bila kami sampai ke Dumai selepas proses di kastam sana sekejap saja kereta dah sampai. Kami memang menyewa kereta sebab akan ke Bukit Tinggi nanti. Sehari sewa dalam rm200 lebih...seribu lebih juga untuk 7 hari ni.




Sampai saja kat Dumai ni banyak betul jualan jualan buah Salak...besaaar besar pulak tu..beli jugaklaa sebab murah rm3 saja satu ikat tu. Dari Dumai ini kami melalui kampung kampung...ada hutan untuk menghantar owner kereta ni...Sempat juga makan tengahari di satu kedai makan kat sana. Memang tradisi sana tak ada ambil nasi n lauk...tapi semua akan berhidang dengan peeenuh pelbagai lauk. Bila satu satu lauk itu terusik barulah di kira dalam bil. Jika lauk itu tak diusik maka tak dikiralah!

Jauh jugaklaaa rumah mamat ni....melalui denai...jalan yang berlopak lopak, berlubang lubang pulak tu. Memangla jalan kat sini boleh dikatakan susah nak jumpa yang elok tau...Abislaaaa ranap tayar keta mamat ni nanti...dah la perjalanan kami nanti ni jauh...Menjelajah dari Riau ke west Sumatera!



Perjalanan kami..long journey kami ni bermula....abaikan lori bawak apa ntah tu...penuh...hehehe


Bersambung kembali...cuti sekolah 3 hari begini cukup rasa seronoklah...heheh...takdelah kita ni terkejar kejar selalu..kejap antar kejap ambil. Sekolah lain lain pula tu. Macam tulah kita sebagai super Housewife ni. Sesiapa yang sama jawatan ngan kita ni memang la tahu macam mana keadaan kita. Anak anak tak akan pernah duduk diam.tidak akan senyap sunyi dan ... bersepah tu toksah nak ceritalah kan...seminit je bersihnya kejap lagi adalah kertas2..marker conteng sana sini...

Haah pagi tadi kerahkan saja diorang cuci segala kekotoran dalam rumah ni kan...aktif sangat tu, bermakna tenaga u all banyak..why not buatlah kerja sikit..? Meemang bersihla rumah tadi..dengan siap mop lantai berkilat lagi...hahahah sukanya..sukanya mama kalau macam ni hari hari. Ni pun dapatlah luangkan masa sendirian memandangkan mereka semua sudah pun tidur...Perrgghh satu kelegaan je rasanya kalau time mereka dah tidur ni. Sambil landing atas katil bolehla mamanya ni menyambung cerita yang asyik tertunggak ni.

Ok..kita nak berceritakan tentang perjalanan On The Road ke Bukit Tinggi Indonesia kan. Dari Dumai selepas menghantar Owner kereta kami pun meneruskan perjalanan ini. Asalnya kami mahu ke Bangkinang untuk bermalam, tapi memandangkan hari semakin gelap kami hanya bermalam di Pekan Baru saja..Alhamdulillah selepas bertanyakan dua tiga hotel, terjumpa jugalah hotelnya. Syukur alhamdulillah perjalanan kami lancar walaupun laluan jalanraya di sana sangat mencabar. Tapi kami seronok sebab boleh melihat suasana setiap perkampungan yang dilalui. Best sangat.


Kami melalui jalan jalan begini...ada berani?hahaha baru adventure sikit kan?
(Hasil carian google)

Keesokan paginya selepas sarapan di Pekan baru, Kami meneruskan perjalanan yang panjang ni...melalui Bangkinang, ke Pangkalan koto baru  dan seterusnya ke Paya kumbuh(Riau)...last sekali kami jumpa juga Bukit Tinggi (west sumatera). Disebabkan perjalanan dari Pekan baru di awal pagi, maka kami sempat sampai di Bukit Tinggi waktu petangnya. Alhamdulillah sekali lagi. Tapiiiiii...haaa nak dijadikan cerita, sseeeemua hotel FULL!!! hahaha..bayangkan? betapa cuak tak perasaan masa tu? Kami dah biasa dengan keadaan macam ni. Dah la jenis tak suka book awal hotel2 ni. Pi mana mana pun suka sangat terjah2 je..hehehe

Hotel biasa biasa memang semua penuh. Tapi kami masih ok je...sebab masih ada satu Hotel tak pergi iaitu Novotel. Hotel rasanya harga lebih tinggi sikit harganya berbanding hotel yang lain. Alhamdulillah..ada rezeki kami iaitu dua bilik. Leeega rasanya. Hotel best pulak tu. Cukup selesa. 










Sampai saja di bilik kami mandi manda dan keluar semula untuk makan malam. Errm...kita tak biasa kat sana kan? Jadinya tak tahula nak makan di mana. Memandangkan waktu hujan, kami singgah saja mana tempat tumpuan orang makan. Bila dah perut sarat dengan makan apa lagi balik je bilik terus tertidur masing2. Kepenatan dalam kereta lagi, yang kita pulak jadi co pilot untuk nengok google map. Mana boleh nak terlelap dan rasa seperti sama sama memandu juga. 


Bilik kami...dua anak duduk dengan atuknya.Bilik selesa...Bolehla hilangkan kepenatan kami ni.


Hotel ni sangat selesa. Including breakfast, ada pool...dan besar. Tak sempat ronda ronda bawa anak mandi pool pun tak. Kesian jugak diorang betapa excited nya bila nampak swimming pool tu. waktu dah malam mana sesuai nak mandi manda kan. Lagilah kami keesokan paginya terus keluar untuk sarapan.



 Lepas saja keluar sarapn di bawah, kami minta pekerja hotel contact dua kereta kuda untuk pusing pusing sekitar Bukit Tinggi ini. Best nampak anak kecik ni termasuklah mak dan ayah. 



Lepas saja pusing pusing, kami minta hantar ke tempat untuk bershopping pulak. Ada dua tempat untuk shopping di sini. Mulanya kami tempat pertama kecil saja kawasannya. Tapi banyak terjual kani batik, telekung sembahyang dan macam macam lagi. Selepas saja mak habis beli barangan yang dia suka, kami naik satu kereta macam van gitu bewarna merah. Banyak van macam ni kat sini. Kalau kat Malaysia kita panggil Van sapu kan. Sekejap saja kami letak semua barang dalam kereta yang park di depan hotel tadi, dan mula berjalan ronda ronda sekitar Bukit Tinggi ini. 


Bukan main suka tengok monyet2 tu jinak..





Kami ke Lubang Japang...dan dua tiga tempat juga. Asalnya ingat memang destinasi di sini saja, tapi bila kami rasa, semua tempat dah pergi dalam masa sehari, maka kami plan mengejut untuk ke Padang pulak. Macam mana keadaan Padang agaknya kan abang? Cik abang kita apa lagi kaki jalan orangnya, on saja lah dia. Tapi janji? Co pilot dia ni jaaangan tidur...nanti dia bising pulak sebab mandu sorang sorang takde teman. Kita kalau siang tak akan tidur tau..tapiiii...kalau perjalanan malam cukuuup senang nak tertidur ni. Dah gelap..apa lagi?


Barang pun dah penuh kat bonet nih. Kami mula la google2 jalan ke Padang ni. Tapiiiii mak oiii, betapa jeeemmm nya jalan2 di Bukit Tinggi ini waktu petang ke 8,9 malam ni. dekat satu jam jugak. Kami dah cuba cari jalan shootcut tapi masih tak leh lari dari kesibukan kereta2 lain ni. Jadi, kami change balik plan...bubar sesuka hati je kan. hehehe. Kami isi perut dulu, apa lagi makan lorr...best tau makanan kat sini macam macam lauk akan ada atas meja nanti. Seemuaaa akan dihidangkan atas meja. Lauk pinggannya kecik cinonet je pun. Tapi ikut kita lah kan, nak makan lauk yang mana satu. Yang dikira hanya lauk yang disentuh sahaja. Makanan kat Indonesia ni memang best best belaka. 

Lepas saja kekenyangan, haaa nak tau plan tadi pi mana pulak? Kami change ke Maninjau!!! Danau Maninjau ini dari google kami pemandangan cantik cantik belaka. Jadi kami cari jalan shootcut dan meneruskan perjalanan ini. Fuuuhhh...kami dah tau dari google akan ada liku liku dashyat tau..tapi tak sangka lak hati jadi berdebar debar camtu sebab waktu malam macam ni kita tak nampak kan.

Mula mula jalan oklaaa...boleh lalu macam biasa...tapi lubang lubang tu tetap kena berjaga jaga sebab kang memalam ni pancit pulak la hai tayar kereta orang ni kan. Tiba tiba......jeng jeng jeng....tiba lah masa dan waktu ketika kami nak lalui jalan mencabar ini. Waahhh terbeliak semua bijik mata orang dalam kereta ni...haaa engkau...dari yang pejam bleh tercelik???....hahahaha.. jalan ni dikenali sebagai Liku 44. Tapi, rasanya lah kan...dah macam 1001 liku liku lak nih. Abang biasa la..drive je dengan berhati hati. Kita memang yakin dengan pemanduan dia. Pi lah mana mana pun memang terasa selamat lah juga(kuasa Allah) kalau jadi apa pun kan...Tapi berdoalah semahunya. 


Mak senyaap je..ayah lagi senyap...kami je bising berdua ni..ish ish ish..camner lah orang kat sini nak keluar hari hari kalau jalan macam ni rupa? Yang kami lagi pelik tu, ada motor seketul..seketul lalu dr hadapan...beraani betul lah diorang ni kan? Fuuuhhh..Jalan kat Fraser Hill pun rasanya masih ok lagi nak lalu. Tapi iniii??? selekoh yang cukup tajam nak kena dilalui.

Kami pulak terserempak dengan lori lori besar..uiiiihh driver lori ni cukup berani lah. laluan jalan sudahla sempit, tapi memang untuk laluan kiri dan kanan kenderaan. Ada satu selekoh tu, kami terpaksa berhenti sebentar sebab lori di hadapan ni terlalu besar. Selekoh itu tak boleh dilalui untuk dua kenderaan terus memandangkan ekor lori ini panjang. Peeerrghhhh....masa tu dada kita dup dap dup dap je lah. lagila belah kiri kita ni curam..perasaan rasa semacam tinggi je..macam kita melalui tepi tepi dah sangat. 



Inilah rupa jalan yang kami lalui...hasil carian..kredit from google...Memandangkan malam, jalan tak berapa nampak...


Yang pelik lagi dilereng lereng masih ada perumahan selepas hutaaan je ada la sikit perumahan. Macam mana mereka ni nak keluar ke Pekan ke Bandar ke...?..Hahaha sambil sambil nengok jalan kami duk cakap cakap juga hilangkan gementar. Lepas saja habis satu liku, liku lain pulak..lepas satu liku, liku lain pulak...dekat dekat la selekohnya ni. Laaasst sekali, tiba jugak la kami di destinasi yang ditunggu tunggu. Mak siap cakap...sampai je terus cakap...uiihh mak ni dah macam macam doa mak baca tau...lepas satu satu...mata lak terbuka luas je nengok selekoh tajam tu kot kot terserempak ngan lori besar2 lagi. Ngeri katanya...hehehehe


Sampai saja kami tercari cari juga hotel..sebab gelap kan, kita tak berapa nampak mana satu hotel mana satu rumah. Bila dah jumpa hotelnya memang bilik ada dua dan selesa. beeesar pulak tu satu satu bilik ni. Sesuai la, dua orang anak duk dengan mak ayah, dua lagi dengan kami. Sampai saja kat bilik terus budak ni landing dan tertidur. Kami pulak order Teh panas dan terus dihantar ke bilik. Baaaiknyaa pekerja pekerja kat sini kan abg?...Bayangkan, kami minta service basuh baju, dia pergi cuci tanpa menggunakan dryer? Maknanya baju kami memangla esok pagi tak akan kering sebab pekerja ini pergi sidaikan semua baju ni. Kesiannya....Dah la katanya dia kena bekerja siang malam. Memang kerjanya semacam tak ada pulak cutinya dari apa yang diceritakan. Kesiaanya dia...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Keesokan paginya.....bangun saja pagi, kami buka pintu belakang hotel ni..wah...ada kolam renang rupanya. Tapi anak2 dah pun mandi ni. Tak dapat lagi diorang nak mandi manda. bilik semua bersebelahan dan kami memang duduk bahagian bawah sekali. Selepas bersiap mandi semua kami ke cafe yang semacam tak ada orang pun.hahaha...macam hak milik kami je pulak hotel ni. Sarapan pun disediakan berhidang. Tapi oklaaa... bawah cafe ni adalah air tasik. Seronok juga lihat suasana yang berbeza macam ni.

Selepas bersarapan, kami mula keluar ronda ronda sekitar kampung di Danau Maninjau ini. Kebanyakan mereka kat sini kehidupan memang bergantung pada pengusahaan padi dan juga perikanan. Jalan jalan pun kecil saja. Kami ada singgah di satu kedai kecil. Ingat mahu minum kopi tapi.....anak anak lebih tertarik dengan anak anak ikan yang penduduk kat sini tengah sukat. kecil keeeecil sahaja naka ikannya.comel comel...cute cute...mak budak pun rasa geram nak picit, masakan anak anaknya kan? Budak budak ni taak duduk diam kejap sebelah sana..kejap sebelah sini...nak pegang ikan kecil ni.







Ada sorang lelaki tu siap bagi satu sorang plastik untuk diletakkan ikan masing2...Mak ooiii kesukaan budak ni tak tau nak ceritalah...terlompat lompat pulak tu...hihihikk. Cuma kena juga berhati hati menadangkan anjing anjing berkeliaran kat sini. Tak tahu kenapa. Dibela atau anjing liar saja. Ada lagi kami nampak, sorang sorang lelaki kekadang ada 3 ekor anjing di pegangnya tali....ramai juga lah kami terjumpa yang macam tu. Kami pun tak bertanya, kenapa dan mereka buat apa dengan anjing2 itu agaknya.

Berbalik pada anak ikan tadi...sambil diorang ni tengok ikan kami pun minum kopi. Ai memang taklaa minum kopi pahit pahit ni. Tapi ayah n cik abg sajalah yang pekena Kopi pahit ini. Mak dan ayah banyak juga yang dibualkan denga pakcik dan makcik kat gerai ni. Macam macam topik dibincangkan. Mereka kat sana memang punya padi dan ikan sendiri. Dibela sendiri. Mewah betul ikan kat sini rupanya. Padi pulak nak habis setahun pun stok padi tahun itu masih banyak. Kira diorang ni memang tak akan kelaparan tak cukup makan kan? Bagus betul tak perlu beli beli lagi.


Patutlah kami tengok banyak juga rumah yang didepannya punyai kolam2 @ air. Maksudnya mereka menternak ikan di kawasan depan rumah saja. Rumah di Danau Maninjau ni jugak ada bentuk yang tersendiri. macam banyak tingkap gitu. Mungkin inilah rumah tradisi diorang kat sini. Lepas aja berbual kami masing2 ada beli beras dari makcik empunya gerai tadi. Saja nak merasa beras dari sana. Lagilah beras baru kan? mesti rasa best. Berasnya jenis pendek pendek sikit dari beras kita. 

Selesai kat situ kami pun balik ke Hotel. Tapi belum check out lagi tapi singgah pulak di pasar betul betul berdepan dengan Hotel kami ni. Macam macam ada tau...belut ada dijual, anak anak ikan kecik ada dijual, etok etok, sayur sayuran, ikan kering dan banyak lagilah.

Kami sempat beli ikan kering yang nampak sedap untuk dimasak lemak cili padi nih. Lepas tu kami pekena Gado Gado pulak. Makan gado gado yang digelek dengan penggelek tradisional ni. Kuahnya iaitu kacang di gelek lepas itu, diletak kan cili dan akhirnya iya menjadi kuah. Dimakan bersama sayur dan juga mee. Oklaa..tapi abg kata lagi sedap yang dibuat di satu kedai makan sempadan Sarawak katanya...isshh jangan diceritaaa...aiza xdpt lagi merasa macam mana rasa kat sana sebab dia pergi hanya kerana urusan kerja.

Selalunya abg ni kalau tempat dia makan sedap mesti dia kan bawak kita jugak ketempat itu. Tapi kalau sarawak tak bolehla kan, anak anak bersekolah selalu time dia kena ke sana. Oklah, berbalik pada pasar tadi abis je shopping barang dapur tu, kami ada singgah satu kedai yang banyak disenjang jalan kampung kat sini. Kedai ini menjual hanya makanan berasaskan anak ikaaaan!...Anak anak ikan tadi rupanya banyak yang tak sempat membesar sebab dijadikan macam otak otak, kerepek dan juga digoreng begitu saja untuk dimakan dengan nasi. Kami apa lagi borong aje makan yang tak pernah kulihat dan makan itu. Bila test sedaplah! sebab ikan muda...manisla kan.


Lepas itu kami pun check out juga. Ingatkan asalnya nak stay je dua hari kan? Tapi sebab keliling saja Danau maninjau ni, sehari pun boleh habis jadi kami buat juga keputusan meneruskan perjalanan ke Padang. Akhirnyaaa sampai juga aku ke Padang ni.ngeh ngeh ngeh...Tapiiiiii??? adakah kita akan lalui liku liku itu lagi???uwaaaaa...tak nak laaaa...tapi waktu siang macam ni kira okla kan?Tapi kalau boleh tak nak laaaa...

Bila kami tanya dengan pekerja hotel yang baik itu, dia kata laluan ke Padang ada jalan besaaar...aaaaarrrhhh lega gilers rasanya masa tu..hahahah....kami pun melalui jalan besar ke Padang dari Danau Maninjau menggunakan google jugak. Nak tahu? sepanjang perjalanan ini, sangat banyak rumah rumah besar dan takdelah susah sangat. Semua kebanyakan rumah dah moden dan batu. Bermakna orang kat sini semua senang senang.

Bila kami google2 ni adalah jugak tersalah jalannya kan? Maklumlah tak biasa...hahaha kalau ada jalan kecik tu lalu aje..kekadang mencari shootcut shootcut je kita ni. Hahaha..tapi hati hatilah ya...jalan tu kena cek betul betul takut terkena lubang lubang yang besar. Ada juga kami tersalah jalan sebab co pilot ni biasalah selalu jer salah instruction. Bukan apa...dari map tu katanya ada laluan situ situ kita lalulah..tetibaaa...jalan mati rupanya..takde tembus ke jalan besau..hehehe..patah la balik...padan pusing pusing kampung jugak lah kami seharian ni...Tapi kami ok jeerr.. sebab best boleh melihat suasana kampung mereka ni kan?

Memandangkan perjalanan memanglah sangat jauh, Oh ya..kami ada juga waktu petang singgah di satu pantai apa nama ek pantai tu?nanti cari balik gambar pantai tu. Kami makan bakso...seafood yang digoreng2 celup tepung. Murah murah sangat tau. Udang ada, sotong ada ketak pun ada. Apa lagi bab makaaan haaaah engko...penuh meja abe ni beli untuk masukkan dalam perut. Haaah terkenyang jugak lah kali ni..padahal sarapan petang je tu. Dah rasa macam makan tengahari lak. Macam mana lah aku ni nak kurus..diet?...Anak anak kurus la pulak. Mana Taknya? dah nampak mainan,.....diorang tak nak makan!...Dah kena bawak pergi main dulu..diorang main kami makan!..hehehe

Lepas saja abis main..makan dah kena paksa paksa pulak nih.. Eiiii geram pulak la diorang ni....susah betul nak makan. Makanan banyak tak suka makan. Kesiannya diorang yang cukup cukup makan tu...selalu cakap...korang kena bersyukur tau, makan selalu sedap sedap...banyak pulak tu...kena makan..nanti berdosa biarkan makanan tak habis..perut kita pun lapar nanti. Nanti bila lapar dah nak merengek..siapa yang susah?? MAMA jugaklaa kena pekakkan telinga ni tau...haaah panjang berjela lah kena khutbah ngan mama dia ni.

Lepas saja kami kekenyangan, perjalanan diteruskan...jalan..jalan dan jalan...macam macam terjumpa ada hutan..kampung sedikit pekan....lassstnya jumpa juga kami PADANG...yeehaaa dah masuk daerah padang ni..driver pun apa lagi..tersenyumlaah kepuasan sebab dah berjaya sampai ke sini..pemanduan yang penuh dengan kesabaran. Sib baik ada Double X kan? Tak mengantuk..tak letih...memandu pun relax je sebab tak lenguh2.

Sampai ke Padang dah nak mula gelap. Kami Check in di Hotel Basko. Oklah sebab dia berada ditengah bandar jugak ni. Besebelahan hotel ini ada pula pasaraya. Lepas saja masuk bilik mandi kami keluar lagi untuk makan malam. Mak saja tak nak keluar, katanya letih. Tapau saja roti untuk dia katanya. Lagipun makan petang tadi masih kenyang.



Kami tak pergi jauh..jalan dalam pasaraya sebelah saja dah sebab malam ni pun hujan. Makan sajalah KFC kat sini. Tapiiii KFC kat sini rasanya lain lah...ayam rsa tak sama..sosnya tak sama...Makan ayam tanpa sos je masa tu sebab tak biasa sos tu..rasa macam pelik sikit. Lepas makan kami pun balik bilik dan lelapkan mata.....Keletihan jugak anak kecik ni. Tapi sebelum tidur main jugakla dalam bilik ni..terlompat sana terlompat sini..


_______________________________________________________________________________________


Keesokan paginya selepas sarapan di Hotel, kami start jalan jalan sekitar padang ni...



Kami jalan di Muzium saja. Banyak lah kisah sejarah keturunan Minang kat situ. Mak ayah abg memang suka berbual tanya itu ini tentang Minang pada pekerja yg guide kami ni. Tak ada orang pun masuk ke sini. hehehe..kami je pun...sunyi je...Sempat juga ambil gambar situ sana sini. Berbual dengan pekerja kat situ, haah? naik kereta? jauh tuuu.heheeh dia kata pun selalunya orang ke Padang ke Bukit Tinggi ke mesti naik flight....hahaha..tak mencabarlah kalau naik flight dik..hehehe Cik abg ni memang suka drive ni...lagi lagi kalau bab jalan.





Lama pulak borak2 sampaila turun bawah minum2 borak tentang salah silah keturunan pula...hihiihik sampailah plan nak pi Jawa Timur pula tu.


        Sempat bergambar situ sana sini...



                   Persekitaran Muzium

Lepas saja Muzium kami jenjalan ke pasar popular kat sana. banyak juga jualan kat sini. Ada van dia sepeseeen je....diorang makeupkan van tu..penuh dengan lampu lampu la..sticker la....warna warni lagi, kiranya inilah teksi utama diorang kat sini. Macam macam ada. Menarik jugak ya.




Isshh...orang nak ambik gambar van dia pi kacau lak !


Lepas saja beli itu ini, kami jalan untuk makan tengahari. Kami letak barang di bonet yang memang sarat tu dan terus ke restoran yang hidangkan makanan Padang. Lauk lauk sedap..sambal dia..dah yang paling nak cuba..Otak lembu!...hehehe abg memanglah tak sentuh bagi dia pelik pelik tu. Kita kalau tak cuba rugilah kan? Rasa dia lembik lembik..macam berlemak sikit dan kuah kari gitu. Sedap tu tapi xleh habis pun dua ketul. Satu saja sebab macam muak sikit rasanya.


Lepas saja di Padang ni, kami terus shooot balik. Abg dah banyak kali pesan ..jangan tidur tau..jangan tidur..hahaha maklumlah dah nak ke malam tu kan? kalau co pilot tidur siapa yang nak tengokkan google map dia tu. Laluan malam2 nanti takut terkeliru je. Kami berjaaaalan saja melalui macam macam tempat....bukit bukau...lereng bukit...kampung dan hutan pun ada. Kami asalnya nak tidur di Bangkinang. memandangkan masih jauh Bangkinang ni, kami terpaksa stay saja di satu hotel di Paya Kumbuh. Bayangkan nak cari hotel punyalah susah sebab gelap. Lagi la sepanjang kedai2 ke pekan ke susah betul nak nampak hotel. sedangkan kita dah google mana2 hotel kat sana. Lepas itu kami singgah satu kampung di pekan situ. Asalnya nak bertanya saja, tapi sebab diorang layan kami sangat baik dan peraaaamah sangat, kami pun makan malam saja kat gerai dia.


Sambil berbual bual sampai lewat malam jugaklaa, kami pun minta mereka tunjukkan di mana hotel boleh menginap. Di bawanya satu hotel yang katanya popular di sini jugak kak...hahaha..malam kami tak nampak sangat kan. Rupanya macam chalet saja..tapi, dia atas permukaan air. Maksudnya di bawahnya ada kolam kolam yang besar dan dibela ikan.


Chalet ni tak ada aircorn tau dia pesan..apalah, kami pun sekadar nak bermalam saja sementara menanti hari esok. Lepas berehat je terlelap akhirnya. Keesokan paginya,, uiiih airnya nak mandi bukan main sejuk tau...uwaaa xde heater laa...xperlah mandi je ler... Sarapan pun dibawanya ke bilik. Kami makan di kerusi luar disamping dapat melihat pemandangan luar yang dipenuhi kolam ikan ini. Menarik juga tempatnya. Bila ditanya ikan ni di makan ke? pekerja hotel ni kata tak makan sekadar hiasan saja....laaarr gitu ke?..Kat Hotel ni juga malam2 ada macam karaoke je..tapi malam tadi kami xmasukla ke cafe tertutup tu sebab dah penat kan.

Pagi ni saja lepas sarapan memang nak balik je. Takut perjalanan masih lagi jauh ni. Kena cepat sebab esoknya kami kena lapor diri di jeti. hehehe dah beli tiket pun kena buat macam tu jugak pula. Takperlah, Ok..perjalanan masih jauh juga kali ni. kami hanya berhenti untuk makan tengahari je. kali ni kedai makan ni memenag TerBAIk masaklemak dia..peedasss...Akhirnya kami sampai jua di Dumai. Tapi....kali ni pun mencabar jugak tau. Sebab Seeeemua hotel hotel yang berdekatan dengan jeti sudah pun penuh. Rupa rupanya ada group pekerja minyak di sana sudah booking semua hotel itu. Peerrghhh risau jugak kali ni. Mana pulak nak cari hotel. banyak singgah lastnya jumpa juga jauh sikitla dari town. Oklaahh syukur alhamdulillah. lega rasanya kami ni.


Kami hanya makan di kedai berhampiran hotel saja. Sambil borong maggi sedap kat sana satu kotak. kat Malaysai tak pernah jumpa maggi SEdap yang macam ni. Jadi lepas saja makan tidur sajalah. ..


______________________________________________________________________________________________

Keesokan paginya selepas sarapan saja kami jenjalan di pasar kat Dumai ni. sambil beli buah salak besar besar kami pun mula ke Jeti. Alhamdulillah akhirnya perjalanan On The Road kami di Indonesia ini berjalan dengan lancar dan selamat....aaaminn..

TAMAT




23 comments:

  1. Salam pada Admin

    Mohon maaf saya iklan sikit di blog ini. Kami dari PT. MENARA HOLIDAY menawarkan pakej Percutian Bukittinggi – Padang. Banyak tempat-tempat indah yang dapat kita lawati. Sekiranya tuan dan puan ada rancangan untuk datang kesini, sila coba perkhidmatan dari kami, karna dalam perjalanan tuan dan puan kami siapkan juga insurance untuk memberi kenyamanan dalam perjalanan tuan dan puan. Untuk info tempat-tempat lawatan dan haraga pakej sila contack kami

    Whatsapp : +6285658236999
    Email : menaraholiday88@gmail.com
    Facebook : https://www.facebook.com/menara.holiday.9 ( Menara Holiday )

    Insya allah kami akan memberikan pelayanan yang memuaskan dengan harga yang berbaloi. Jom datang Bukittinggi – Padang Trims


    Wassalam



    PT. Menara Holiday

    ReplyDelete
  2. #Sorry Participate Sale#

    Salam....pakej perkhidmatan 4d3n Bandar Bandung (Hotel & pengangkutan) ... Murah Sampai pengsan ....

    Syarat dan Syarat:

    * Jumlah harga Seorang Adalah
    Rm 395/orang jika 2 orang
    Rm 330/orang jika 3 orang
    Rm 285/orang jika 4 orang
    Rm 250/orang jika 5 orang
    Rm 235/orang jika 6 orang

    -1 Bilik muat 2 orang tidak di join sehingga Selesa Sangat, semasa 4hari 3malam.
    -Termasuk sarapan pagi bufet.

    Hotel Bandar bandung Adalah

    #Our Selection Of Hotels#

    -Hyper In
    -Dpalma
    -Raffles Home

    > Tidak termasuk makan tengah hari dan makan malam

    > Tidak termasuk kos tiket lawatan per kereta atau perorang di Tempat lawatan dengan itinerary.

    Sila Tuan / Puan memutuskan Tempat lawatan boleh Ikut tentatif Program yang Sudah di sediakan ATAU Ikut rancangan Sendiri.

    Untuk Perkhidmatan Kami Janji akan berikan PERKHIDMATAN yang tiptop,Baik,Ramah & bahasa berbudi.

    Syarikat Kami 100% pemandunya muslim Dan tidak payah Risau Mencari Tempat Makan Yang sedap Dan pastinya halal.

    Joom Tempah Sekarang dan dapatkan harga istimewa Dari Syarikat Kami.
    InsyaAlloh amanah dan barokah.

    Tempahan:

    panggilan
    +62 878 24 600 700

    WhatsApp
    +62 81 220 375 375

    bogalakontour@gmail.com

    www.bogalakontour.com

    Semoga maklumat Yang Saya berikan memudahkan urusan anda untuk bercuti ke bandung.
    Terima kasih.
    Wassalam ... wr..wb.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum
    Terlebih dahulu saya meminta maaf kerna promot di blog puan.
    Saya jacky dari Bukittinggi. Sekiranya tuan dan puan ada rancangan nak bercuti ke Indonesia, khususnya Bukittinggi. Saya boleh siapkan pakej bercuti dengan harga berbaloi dan service yang insyaallah boleh memuaskan hati. Sila whatsapp di nombor +6281372282345
    Untuk dapatkan informasi tempat dan juga harga dari kami

    Terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam...👍🏻👍🏻👍🏻🤗🤗

      Delete
  4. Salam Tuan / Puan, semoga Tuan / Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki (Amiin)... kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung . Buat Tuan / Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    Call/WhatsApp : +6281222300871
    Email : bogalakontur@yahoo.com
    Gmail : aguskolicis@gmail.com
    www.bogalakontour.com

    KAMI MENYEDIAKAN PAKET JIMAT 4D3N BANDUNG HANYA RM230 JER PER PERSON..
    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik... Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi ppkami janjikan yang terbaik dari Bogalakon Tour Bandung... (Insya Alloh) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja.. Terima Kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam...tak apa...share je Kat sini..👍🏻👍🏻👍🏻!!!!

      Delete
  5. Waalaikumusalam...murahnyaa kereta sewa..

    ReplyDelete
  6. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

    WhatsApp : +6282214441280
    Call : +6282214441280
    Call : +6282282222896
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com dan www.dhanitourbandung.com

    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

    KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

    Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Wassalam dan Terima Kasih...

    JOM MELANCONG INDONESIA…
    CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam..bagus dan menarik..kami baru balik dari Jakarta March baru ni...tapi pergi sendiri saja...masih belum sempat update destinasi Jakarta ni...😬

      Delete
  7. Salam.....

    >Promotion Until Fainting<

    Sewa Kereta/Pengangkutan Bandung Murah jerr....

    ●7 seater 350K Rupiah

    ●7 seater innova 400K Rupiah

    ●11 - 14 seater 600K Rupiah

    ●Toyota Commuter 15 seater 800K Rupiah 

    ● Coaster / Van 18 seater 800K Rupiah

    Rate daily sewa Kereta included :
    ☆ Driver as a vip guide
    ☆ Fuel / Petrol / Minyak
    ☆ Tol / Highway ticket
    ☆ Parking charge
    ☆ 8am to 10pm tour

    We provide buses:
    ■■ Bus charter
    • 31 Seater New jet bus
    • 47 Seater New jet bus
    • 59 Seater New jet bus

    ✖Tidak termasuk kos tiket lawatan per kereta atau perorang di Tempat lawatan dengan itinerary.

    🚘Sila Tuan / Puan memutuskan Tempat lawatan boleh Ikut tentatif Program yang Sudah di sediakan ATAU Ikut rancangan Sendiri.

    💟Untuk Perkhidmatan Kami Janji akan berikan PERKHIDMATAN yang tiptop,Baik,Ramah & bahasa berbudi.

    🏊Jom Tempah Sekarang dan dapatkan harga istimewa Dari Syarikat Kami.
    InsyaAlloh amanah dan barokah.

    ☎Tempahan:

    Call / WhatsApp :

    +62878 24 600 700

    mytripbandoeng@gmail.com

    www.sewakeretamurahbandung.com

    Semoga maklumat Yang Saya berikan memudahkan urusan anda untuk bercuti ke bandung.
    Terima kasih.
    Wassalam ... wr..wb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam..banyak info info menarik..thanks sharing kat sini..senang nak rujuk kalau nak ke sana nanti!

      Delete
  8. Waalaikumusalam..silakan promote!!!! Teringin juga pergi Bandung ni...

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum…
    Kami menawarkan pelbagai pakej menarik ke Medan, Bandung,Bali,Lombok,Pekanbaru,Aceh,Padang Bukittinggi dan lain2 destinasi popular untuk anda.Semua urusan kami lakukan.Dari urusan tiket kapalterbang,hotel,transport,makan dan pemandu pelancong semua kami sediakan untuk anda.Untuk group yang besar di alu alukan.Harga menarik menanti anda.
    Tak perlu bersusah payah menguruskan group anda.Berikan senarai nama peserta dan tarikh perjalanan dan semua kami uruskan.Urusan di lakukan di Malaysia.Mudah dan selamat.Temujanji untuk urusan group yang besar juga boleh diatur.Semua urusan di lakukan di Malaysia sahaja.Minima berdua sahaja pun boleh!! JAMINAN KEPUASAN UNTUK ANDA!!!
    Hubungi saya di talian 0126665436 atau lihat di blog saya untuk maklumat lanjut.Banyak maklumat berguna untuk panduan anda.
    http://freelancetour.blogspot.com

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum,,,,
    salam sejahtera buat semua
    kami syarikat mempunyai legalitas di indonesia, Nak tumpang promotion sikit
    bagi tuan puan yang nak melancong kat bukittinggi/ Padang.Kami 7LINES HOLIDAY tour & travel siap melayani anda kami menyediakan : transport, hotel, and pakej tour
    contact person : firman
    Whats app : +62 82390 797959
    email : firman_7linesholiday@yahoo.com / 7lines.holiday@gmail.com
    blogger/web : 7linesholiday.blogspot.com
    7linesholiday.com
    insyaallah tuan & puan boleh puas dengan service kami

    terima kasih

    ReplyDelete
  11. Greeting traveler

    Jom cuti2 Bandung,
    284 RM/ kepala
    4 Hari 3 Malam
    Murah tapi tak murahan..
    harga budget service 5 star...
    Nak pegi mana mana oun boleh, no rule, asal customer senang 😉

    sudah masuk sekali
    ✅ Hotel 3 star berhampiran cihampelas shoping mall
    ✅ Bilik deluxe, satu bilik untuk 2 orang
    ✅ Tea maker dalam bilik
    ✅ Makan pagi
    ✅ Airport transfer
    ✅ Transport untuk tour 4 hari
    ✅ Supir yang ramah dan berpatutan
    ✅ Minyak
    ✅ Tol
    ✅ Parking
    ✅ Kereta with good aircon

    Minat segera whatsapp admin yaa..
    10 orang pertama dapat percuma :
    ✅ bags Louis vuiton
    ✅ free indonesian sim card 1 pack


    whatsapp admin jangan lupa
    +6285318490001
    email : primeratrans@gmail.com
    facebook : Primera Trans Bandung

    ReplyDelete
  12. Assalamu'alaikum mohon maaf izin promosi 😊 Toyota Auto 2000 lagi ada PROMO PAKET DP RINGAN nihh 😊

    🚘 AGYA      DP 16 jt an
    🚘 AVANZA DP 21 jt an
    🚘 SIENTA   DP 24 jt an
    🚘 CALYA     DP 16 jt an
    🚘 RUSH DP 26 jt an
    🚘 YARIS DP 24 jt an
    🚘 INNOVA DP 70 jt an
    🚘 HI ACE DP 100 jt an

    🚗 Terima Tukar Tambah Semua Merk Mobil dengan Harga Tinggi dan Proses Mudah

    *Proses Cepat
    *Aplikasi dijemput dirumah
    *Terima Tukar Tambah
    *Nego Sampai Jadi
    *Cukup duduk manis..

    Benefit
    Asuransi Allrisk
    Free Servis dan Sparepart 3thn
    Free Cover Jok Kualitas Premium
    Free Talang Air Ori
    Free Kaca film Bergaransi
    Free Antikarat Bersertifikat Resmi
    Free AstraWorld 5thn

    INFO PEMESANAN :
    --------- VERGA 0815 3338 0724 --------

    AYOO BURUAANN PESEENN SEKARANG JUGA MUMPUNG PROMO DP RINGAN ! 💃 — At Auto 2000 SOEKARNO HATTA BANDUNG

    ReplyDelete
  13. Salam Tuan Puan...
    Minta maaf nak tompang promote ckt.
    Jom ukir kenangan terindah dan cerita hebat bersama kami :
    Memory Bandoeng Tour
    The Best Tour Travel in Bandung.
    specialist tour for you...!!!

    Driver friendly,ramah dan tentunya dengan didikan service terbaik,siap melayan dan hantar Tuan Puan nak pegi mana2 tempat diBandung.
    Kenyamanan,keamanan dan keselamatan tentunya kami utamakan.
    Kereta kamipon bersih2 dan selesa.

    Best price...!!!
    Best driver...!!!
    Best choice...!!!
    Best SERVICE...!!!
    Tour Bandung pakej transport + hotel + bfast:
    * 3H2M - RM 165/pax
    * 4H3M - RM 225/pax
    * 5H4M - RM 325/pax
    * 6H5M - RM 395/pax
    (Min 4pax).
    kami juga menyediakan sewa kereta perhari dengan harga yang teramat sangat berpatutan.
    * toyota AVANZA,suzuki APV (max 7seatter)
    RM 116 /hari
    * isuzu Elf short (max 11seatter)
    RM 210 /hari
    * isuzu Elf long (max 18seatter)
    RM 275 /hari

    Harga masih boleh runding.runding harga semurahnya,serendahnya,sejimatnya.insya Allah berbaloi dan puas hati guna khidmat syarikat Memory Bandoeng Tour.
    " HARGA BOLEH JADI HARGA KASIH SAYANG,SAYANG KETAT2...!!! "

    Utk lebih detail sila PM,Call/WhatsApp laju2 ditalian:
    +6285324228854
    +6285324228854
    +6281224420758

    √ Fb syarikat :
    Memory Bandoeng
    √ fb personal :
    Cepokta Bisaajja

    memorybandoeng@gmail.com
    www.jomcutibandung.com

    Kami sentiasa menunggu dan mengalu2kan kedatangan Tuan Puan diBandung.

    Salam dan tmakasih....

    ReplyDelete
  14. PENGKHIDMATAN SEWA KENDERAAN UNTUK LAWATAN YANG BERBALOI DENGAN FAMILY KAT PADANG DAN BUKITTINGGI

    Assalamualaikum Tuan/Puan.


    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

    Contact person :

    1. Amsyahril
    ( Director )

    Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

    2. Riko Adryansyah
    ( Tour & Transportation Manager )

    Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.




    ReplyDelete
  15. Pakej Perkhidmatan 4d3n Bandar Bandung (Hotel, & Pengangkutan)...Murah sampe pengsan...

    Butiran Perjalanan
    (Boleh Tukar,Tambah/Kurang)

    Hari 1
    > Airport bandung
    > Pasar Baru Membeli belah
    > Studio Trans
    > TokoTiga (Branded Jeans)
    > Factory outlet
    > Makan malam

    Hari 2
    > Gunung Tangkuban Perahu
    > Grafika Cikole
    > Petik Strawberry
    >Luwak caffe
    > Naik kuda deranch
    > Floating market
    > Farhm House
    > Dusun Bambu{Cadangan}
    > Rumah mode
    > Cihampelas Jeans Pusat
    > Makan malam

    Hari 3
    > Kawah putih
    > Glamping
    > Cibaduyut
    > Afrika Asia
    > Kartika sari
    > Makan malam

    Hari 4
    > Keluar Hotel bandung
    > Airport Bandung

    Pilihan Pakej :

    * Jumlah harga Seorang Adalah:

    Rm 380/orang jika 2 orang
    Rm 305/orang jika 3 orang
    Rm 265/orang jika 4 orang
    Rm 230/orang jika 5 orang
    Rm 220/orang jika 6 orang

    ☑1 Bilik muat 2 orang tidak di join sehingga Selesa Sangat, semasa 4hari 3malam.
    ☑Termasuk sarapan pagi.

    ✖ Tidak termasuk makan tengah hari dan makan malam

    ✖Tidak termasuk kos tiket lawatan per kereta atau perorang di Tempat lawatan dengan itinerary.

    -1 Bilik muat 2 orang tidak di join sehingga Selesa Sangat, semasa 4hari 3malam

    -Termasuk sarapan pagi ala bufet.

    > Tidak termasuk makan tengah hari dan makan malam

    > Tidak termasuk kos tiket lawatan per kereta atau perorang di Tempat lawatan dengan itinerary.

    Tempahan:

    WhatsApp +6281220375375

    Sila Tuan/Puan memutuskan Tempat lawatan boleh Ikut tentatif Program yang Sudah di sediakan ATAU Ikut rancangan Sendiri.

    Semoga maklumat yang saya berikan memudahkan urusan anda bercuti ke Bandung.
    Terima kasih.
    Wassalam...wr...wb

    ReplyDelete
  16. Mohon maaf Tuan & Puan, kami numpang promotion
    Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
    Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
    Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
    FULL SERVICES
    Hotel 3 Bintang
    Makanan Halal
    Driver humble
    Pemandu Pelancongan professional

    Sila contact Tiara Tours Indonesia
    Jln. Panglima Denai No. 76 Medan, 20227
    Licensed : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    Tel/Fax : +6261 - 733 59 765
    Email : tiaratoursindonesia@gmail.com.
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
    Toyota Avanza (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Suzuki Eritga (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Inova Reborn (05 orang ) MYR 175 / hari
    Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
    Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
    Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

    Note :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete
  17. ENJOY HOLIDAY MEDAN merupakan travel agent medan resmi (medan travel agency) yang khusus melayani paket tour medan (medan tour package), paket wisata danau toba (medan berastagi highland lake toba tour) & paket tour taman simalem terhemat (taman simalem resort tour package) & wisata rohani medan (ziarek rohani katolik medan) baik kedatangan tamu dari bandara silangit maupun bandara kualanamu. Kami terdaftar secara hukum sebagai perusahaan (PT) dan terpercaya (we are legally registered & reliable).

    for more information :
    PT.ENJOY HOLIDAY MEDAN
    Jalan Abdul Haris Nasution No.82 Medan
    No Telepon : 0852 7012 6984
    No Whatsapp : 0852 7012 6984
    Email : enjoyholidaymedan@gmail.com
    Website :
    • www.enjoyholidaymedan.com
    • www.enjoytourmedan.com
    • www.enjoyholidayindonesia.com
    • www.travelagentmedan.com
    • www.paketwisatadanautoba.com
    • www.laketobatourpackages.com



    ReplyDelete