My Wonderful Colourful Life

Jom..mengembara bersama kami..Perjalanan Kisah My Wonderful Colourful Life ini hanya untuk perkongsian semata mata. Juga bertujuan mengingati Memori memori Indah.
** P/S : Sila klik VIEW WEB VERSION untuk melihat paparan sepenuhnya blog

Monday, October 18, 2010

Staying Young

Anda mahu kelihatan awet muda? Kenali dulu jenis dan struktur kulit anda dahulu mengikut usia. Kulit terbahagi kepada 3 lapisan iaitu Epidermis, Dermis dan Subdermis. Kekadang ramai dikalangan kita tidak mengetahui struktur kulit sendiri tetapi terpengaruh dengan iklan dan cadangan rakan-rakan untuk membeli sesuatu produk. Tanpa membuat penyelidikan terlebih dahulu..apakah yang diperlukan dan produk bagaimana paling sesuai untuk kulit sendiri

Di sini saya nak share..berkongsi sedikit tentang struktur kulit kita yang berbeza...untuk mengetahui lebih lanjut...anda perlu menghadiri bengkel skin care seterusnya.
Lingkungan umur 20-25 tahun
Dalam usia begini kulit anda akan kelihatan tegang. Tapi..perlu diingat..Kolagen anda akan cepat berkurangan sekiranya dalam tahap usia begini anda terlalu berdiet dan tidak mendapatkan pemakanan yang seimbang.
Lingkungan umur 35-40 tahun
Dalam usia ini..kulit akan ternyata jelas kedutan di sana sini.Terutamanya di bahagian mata dan bibir. Pemakanan tambahan iaitu Supplement, seperti vitamin E, C dan protein amat-amat penting untuk pertumbuhan sel-sel baru kulit anda.
Lingkungan umur 50-55 tahun
OOhh..dalam usia ini..peningkatan kedutan akan makin jelas..sekiranya penjagaan tidak dilakukan dari seawal usia 20 an tadi..maka anda perlu bersedia untuk kelihatan tua. Saya bermaksud, bukan kita tidak akan tua..tetapi...untuk melewatkan proses penuaan ini...penjagaan skin care dan pemakanan tambahan (vitamin) AMAT PENTING!!! Tetapi kekadang memang kebanyakkan dari kita wanita terlalu kurang kesedaran untuk menjaga kulit..bukan sahaja kulit wajah...malah..untuk keseluruhan kulit badan. Itu sebab saya katakan tadi..Pemakanan tambahan Vitamin amat penting bukan sahaja untuk kelihatan muda pada wajah...malah..untuk kepentingan dan penjagaan keseluruhan badan kita...

Sedarla wahai wanita semua...kita akan cepat kelihatan lebih berusia berbanding lelaki..kerana kulit kita sememangnya lembut dan halus...Ia perlu dijaga dengan rapi...agar kulit akan kekal halus..cantik...gebu dan anjal walaupun usia meningkat.

Pernahkah anda lihat ada dikalangan rakan2 kita apabila usia masih dalam lingkungan 20-an, kedutan sudah jelas kelihatan? Walaupun kedutan secara halus..tetapi ini amat merbahaya kerana kolagen dalam kulitnya sudah berkurangan sebelum waktunya.
Penyejatan air dari lapisan kulit anda akan cepat berlaku kerana tidak adanya penjagaan yang lengkap. Anda tahu penjagaan yang lengkap tu bagaimana? Ia bermaksud adanya pemakaian 3 serangkai produk iaitu..Pencuci..Toner..dan Pelembab....OHH..anda tidak boleh sama sekali hanya memakai pencuci sahaja.....tanpa kedua-dua produk lagi....ia perlu ada dan sememangnya ia saling melengkapi antara satu sama lain dan berfungsi untuk melindungi kulit dari kesan radikal-radikal bebas.

Banyak lagi yang perlua anda semua tahu...Tapi..untuk mengetahui lebih lanjut...samada apa kesannya sekiranya botox dia ambil...apa yang yang berlaku pada kulit..adakah anda akan kelihatan muda sepanjang masa atau sebaliknya sementara? Perlula menghadiri Bengkel Skin Care nanti yang akan di umumkan tarikhnya dalam blog ini.

No comments:

Post a Comment