My Wonderful Colourful Life

Jom..mengembara bersama kami..Perjalanan Kisah My Wonderful Colourful Life ini hanya untuk perkongsian semata mata. Juga bertujuan mengingati Memori memori Indah.
** P/S : Sila klik VIEW WEB VERSION untuk melihat paparan sepenuhnya blog

Thursday, November 1, 2018

Resepi Pretzel

Sesiapa yang suka makan ni? Anak anak Cik Eja sangat sukannya. Yang Cinnamon Sugar pun best kan? Itulah, Cik Eja teringin sangat cuba buat sendiri. Macam mudah je. Nampak pekerja Auntie Anne's buat senang je. Tak apa, Kita Cuba sendiri dulu.





Inilah hasilnya.







500 g tepung gandum 
50g Brown Sugar
1 sudu besar Yeast
2 sudu besar Garam
300ml Air hangat 
3 sudu besar Bikarbonat
Garam Kasar untuk ditabur


LANGKAH 1
Ayak tepung, gula dan garam dan tuangkan ke dalam mangkuk. Tambah Yis kering dan kemudian campurkan bahan kering dengan sudu

LANGKAH 2: BUAT DOUGH
Tambah air dan teruskan menggunakan lampiran cangkuk doh pada mixer anda, biarkan adunan dicampur selama 5 minit. Uli  boleh menggunakan tangan, mencampurkan sedikit  sedikit tepung dan kemudian uli  selama 5-10 minit, sehingga halus dan anjal. 

LANGKAH 3: 
Masukan minyak ke dalam mangkuk, sapukan minyak rata. Masukan doh ke dalam mangkuk, tutup dengan plastik atau kain dan biarkan naik 1-2 jam sehingga sekurang-kurangnya dua kali ganda saiz.

LANGKAH 4:  
Keluarkan doh, potong sedikit2 memanjang dan uli setiap potongan tadi secara memanjang, dalam 50cm. Bentukkan seperti U terbalik . Ambil dua hujung dan putarnya bersama-sama dua kali, kemudian lipatkan ujung lilitan ke bahagian lain U

LANGKAH 5: 
Sediakan Baking Soda  masukan ke dalam  3.5 liter air mendidih.Griskan dulang pembakar dengan minyak 

LANGKAH 6: 
Celupkan setiap pretzel ke dalam air panas baking soda tadi selama 10 saat, dan. Susun pada dulang pembakar.

LANGKAH 7:
Guna pisau tajam, gariskan sedikit doh tadi (tak goreskan pun tak apa)  Dan taburkan dengan garam kasar, dan masak selama 15 minit, atau sehingga bewarna coklat pekat.

No comments:

Post a Comment