My Wonderful Colourful Life

Jom..mengembara bersama kami..Perjalanan Kisah My Wonderful Colourful Life ini hanya untuk perkongsian semata mata. Juga bertujuan mengingati Memori memori Indah.
** P/S : Sila klik VIEW WEB VERSION untuk melihat paparan sepenuhnya blog

Wednesday, December 5, 2018

Popia Beras Vietnam

Lebih dikenali Vietnam Rice Spring Roll. Juga merupakan Dim Sum yang sangat terkenal di Vietnam. Selalunya mereka yang bukan muslim letak inti Pork dan cendawan. Kali ini Cik Eja nak share koleksi resepinya. Intinya yang paling utama yang diguna adalah ayam Dan cendawan Shitake. Yang biasa selalu kita tengok orang buat yang letak udang, sayur dan bihun tu kan? Yang ini berbeza sikit sebab tak ada udang atau sayur sayuran.



Kali ini Cik Eja sangat teruja dengan menu nan satu ni. Sudah dua kali Cik Eja buat Popia Beras ini. Cik Eja panggil popia je bukan dim sum sebab rupa dia macam popia kita pulak. Semua resepi Cik Eja ini di translate dari bahasa vietnam tau..bertungkus lumus daku sebab suka kan sangat makanan yang satu ni. Selain itu, memang minat gila cara mereka memasak makanan ini. Memang cekap dan pantas saja mereka buat, terus isikan inti bila dah siap satu satu keping kulit.













Popia ini kulitnya dibuat sendiri. Sebelum ini kulit popia Beras segera (yang nampak jernih) itu ada dijual di Tesco. Tapi sejak akhir ini pekerja Tesco kata tak ada atas sebab2 tertentu. Cik Eja pun tak tahu sebab apa produk itu sudah tak dibawa masuk.


Popia yang Cik Eja buat ini memang kena buat kulitnya sendiri disebabkan iya lebih lembut berbanding yang jernih itu. Selepas saja masak kulitnya..terus kena masukkan inti2 dan gulungkan.


Bila nak makan, ada sos pedas2 gitu memang kekabom sangat dan Cik Eja sangat sukakan rasa dia. Anak anak juga suka, tapi yang versi tak ada sayur. Iaitu hanya ayam, cendawan Shitake digoreng bersama bawang sahaja.

Yang bawah ini hanya ditambah dengan kacang panjang dan lobak merah sahaja.











Setelah digoreng, beginilah hasilnya... Yang ini Cik Eja tak letak banyak cendawan Shitake. Kalau banyak lagi sedap. Kali kedua buat letak banyak cendawan.




Yang pertama Kali ini Cik Eja guna style lama, iaitu pakai Kain. Macam dalam gambar bawah ini. Selepas masukan dan ratakan tepung, kena tutup supaya tak kering dan adunan cepat masak.





Kiub ayam tu pakai separuh saja.






Ini cara dan teknik moden, iaitu pakai nonstick pan saja. Lagi senang dan mudah.


Oklah...malasnyaa nak menaip resepinya ni...huhuhukk nak share dari tulisan tangan je aci tak? Hahahaha... tulisan comot sebenarnya, tulisan orang malas kan...malu...tapi nak buat camne...sebab kemalasan melanda untuk taip satu satu, jadi Cik Eja snap saja dari buku resepi kat dapur ni je ya...


Untuk resepi bawah ni, Sos peanut tu untuk Popia yang ada udang tu ya. Bukan untuk Popia yang ini.





Cik Eja pakai tepung beras je.







Untuk sos atas ni Cik Eja pakai 2 sudu gula saja. Bila campurkan semua ni bolehla ikut citarasa masing masing ya. 

No comments:

Post a Comment